Mikä on sinun suosikkisi? Facebook-kampanja kiinnosti kuluttajia. [rss-cut]
Perinteisistä herkuista kiinnostunut yleisö valitsi kesäkampanjassa kymmenen nimisuojatun suomalaistuotteen joukosta selväksi suosikikseen karjalanpiirakan, annetuista 747 äänestä se keräsi 295.
Mikä on sinun suosikkisi? -kampanja järjestettiin Facebookissa 1.7. – 22.8.2015 osana valtakunnallista Nimisuojasta kilpailukykyä -hanketta. Yleisön oli mahdollista äänestää suosikkiaan Aitojamakuja.fi, Lähiruokaohjelma sekä LounaFood -sivustolla. Kampanjasivu esitteli Suomen nimisuojatuotteet kuvin ja tarinoin ja antoi lisäksi perustiedot tästä EU:n laatujärjestelmästä. Loppukiri äänestykselle otettiin Herkkujen Suomi -tapahtumassa Helsingissä 20. – 22.8. Palkinnoiksi osallistujien kesken arvottiin kaiken kaikkiaan 10 erilaista tuotepakettia, mm. karjalanpiirakoita kotiin kuljetettuna.
Nimisuojatuotteita tekeviin yrityksiin voi jatkossakin tutustua valtakunnallisella Aitojamakuja.fi -sivustolla. Sivustolla esittäytyvät paikalliset elintarvikeyritykset sekä lähi- ja luomuruoan ostopaikat. Yli 2000 yrityksen joukosta on helppo rajata erikseen nimisuojatuotteita valmistavat ja myyvät yritykset. Kampanjan sivutuotteena näiden yritysten lukumäärää sivustolla saatiin lisättyä.
Tämä oli ensimmäinen kerta kun suomalaiset nimisuojatuotteet esiteltiin yhdessä ja niiden tarinaelementtejä hyödynnettiin sosiaalisen median avulla.
Lisätietoja:
Minna Junttila
Facebook-kampanjan organisointi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
puh. 040 588 6533, minna.junttila@jamk.fi
Mervi Louhivaara
Turun yliopiston Brahea-keskus
puh. 0400 260 390, mervi.louhivaara@utu.fi
Nimisuojakampanja on osa valtakunnallista Nimisuojasta kilpailukykyä -hanketta. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa suomalaisten elintarvikkeiden kilpailukykyä EU:n nimisuojajärjestelmää hyödyntämällä.