Ruokasektorin koordinaatiohanke

Ajankohtaista

Ruoka-ala kasvuun tilaisuudet ovat käynnissä. Ruokasektorin koordinaatiohanke toteuttaa maakuntiin suuntautuvan kierroksen, jonka aikana kootaan yhteen ruoka-alan toimijoita ja mietitään, miten kehittämisaloihin liittyvää toimintaa alueella toteutetaan ja onnistuneita käytäntöjä levitetään. Tilaisuuksista tarkemmin.

Tiedotuspostit

Ruokasektorin tiedotusposti ilmestyy noin kerran viikossa. Tilaa tiedotusposti sähköpostiisi heidi.valtari@utu.fi. Tässä esillä pari uusinta tiedotuspostia.

Ruokasektorin valtakunnallinen koordinaatiohanke tiedottaa, 12/2019 (17.4.2019)

1. Luomu houkuttelee tuottajia

Luomutuotanto on lisääntynyt Suomessa vakaasti koko 2010-luvun ajan, ja kasvun arvioidaan jatkuvan myös tulevaisuudessa. Luomu kiinnostaa tuottajia sekä talouden että ekologisuuden takia. Lue lisää maaseutu.fi:stä.

2. Valtakunnallinen kilpailu ”Vuoden vientielintarvike Venäjälle” on avoinna 10.5. asti

Vuoden vientielintarvike Venäjälle -kisan järjestävät ELY-keskukset yhteistyössä TEM, Pietarin pääkonsulaatti, SVKK, Stockmann, Baltrading ja ProAgria. Voittehan ystävällisesti jakaa viestiä erityisesti yrityksille. Tarkemmin kilpailusta.

3.  Kilpailua vääristävät ulkomaiset valtiontuet

Suomalaisyrityksiä kannustetaan vastaamaan nyt avattuun kyselyyn, jolla kerätään tietoa yritysten kohtaamista EU:n ulkopuolisten maiden myöntämistä valtiontuista. Tieto suomalaisyritysten kohtaamista kipupisteistä on erittäin arvokasta myös kotimaan viranomaisille, jotka edustavat kansallista näkökulmaa EU-areenoilla. Kyselyllä halutaan kuulla esimerkiksi tukia myöntävistä kohdemaista ja toimialoista, sekä mahdollisuuksien mukaan saada tarkempia tietoja tukiohjelmista, kuten tuen muodoista, kestosta, kohdennuksista jne. Kynnys tiedon toimittamiseen on matala, eikä kyselyä ole rajattu tiettyihin maihin tai toimialoihin. Valtiolliset, alueelliset, suorat, epäsuorat tuet – pienetkin tiedon palaset auttavat rakentamaan kokonaiskuvaa. Laaja ymmärrys pelikentän epäreiluudesta helpottaa työtä esteiden purkamiselle.

On toivottavaa kannustaa yrityksiä vastaamaan teemaa koskevaan sähköiseen kyselyyn 31.5.2019 mennessä.

Teemasta 27.3.2019 järjestetyn tilaisuuden materiaalit ja tallenteet löytyvät linkistä.

4. www.aitojamakuja.fi ja Aitojamakuja.fi uutiskirje

Viime viestissä oli esillä että www.aitojamakuja.fi sivusto on uudistunut. Muistathan tarkistaa aiemmin tekemät linkitykset omille nettisivuille.

Myös Aitojamakuja.fi uutiskirje muutti muotoaan ja jos se ei sähköpostiisi tullut, niin tilaa tästä.

Ruokasektorin valtakunnallinen koordinaatiohanke tiedottaa, 11/2019 (10.4.2019)

1. Ruoka-ala kasvuun -tilaisuuksia huhti-toukokuussa

Ruoka-ala kasvuun – tehoa kehittämistoimintaan yhteistyön kautta tilaisuudet jatkuvat. Huhti-toukokuussa ovat vuorossa:

  • Pohjois-Savo 23.4.2019 klo 13.00 – 16.15 Kuopiossa,
  • Pohjois-Karjala 24.4.2019 klo 9.00 – 13.15 Joensuussa, Huom! Luonnontuotealan raportin julkaisu tilaisuuden lopuksi klo 12.45 – 13.15. Sitä voi seurata myös etänä linkki tulee myöhemmin aitojamakuja.fi tapahtumakalenteriin.
  • Etelä-Savo 15.5.2019 klo 12.30 – 16 Mikkelissä ja
  • Etelä-Karjala ja Kymenlaakso 16.5 klo 9 – 12.30 Lappeenrannassa

Tule mukaan oman alueesi tilaisuuksiin. Tutustu niiden ohjelmiin ja samasta kohdasta löydät myös ilmoittautumislinkit. Kutsu on vapaasti levitettävissä tilaisuuksien kohderyhmille ”ruoka-alan kehittäjät, hankerahoittajat, sidosryhmät, yrittäjät ja muut toimijat”.

2. Aitojamakuja.fi on uudistunut 

www.aitojamakuja.fi sivusto on uudistunut. Käy tutustumassa! Huomaathan tarkistaa myös omilla nettisivuillasi, että linkkisi tälle nettisivulle toimii edelleen.

3.  Luonnonmarjojen ja -sienten kauppaantulomäärätutkimus 2018 (MARSI)

Vuoden 2018 luonnonmarja- ja -sienisato oli keskinkertainen. Mustikkaa saatiin edellisvuotta enemmän, mutta marjat jäivät kuivuuden vuoksi tavanomaista pienemmiksi. Puolukkasato oli helteen takia huonoin pitkiin aikoihin ja lakkaa poimittiin aiempaa vähemmän. Tiedot perustuvat luonnonmarjojen ja -sienten kauppaantulomäärätutkimukseen 2018 (MARSI-tutkimus). Tutkimuksen tilaaja on Ruokavirasto ja tutkimuksen tekijä on Kantar TNS Agri Oy. Tutkimuksen tiedot kysytään marja- ja sienikauppaa harjoittavilta yrityksiltä. Yritykset antavat tiedot alueittain sen mukaan, mistä marjat ja sienet on poimittu. Tulokset eivät sisällä suoramyyntiä kuluttajille ja suurkeittiöille sekä kotitalouspoimintaa. Vain osa torikaupasta on mukana.

Ruokasektorin valtakunnallinen koordinaatiohanke tiedottaa, 10/2019 (4.4.2019)

1. Vuoden lähiruokateko 2019 -palkinto Heikkilän Juustolalle

Vuoden lähiruokateko 2019 on myönnetty Heikkilän Juustolalle. Palkinnon vastaanottivat Pälkäneen Laitikkalan kylässä sijaitsevan Heikkilän Juustolan Annika Heikkilä ja Pekka Moisio tänään Lähiruoka & luomu -messuilla Helsingin Messukeskuksessa, jotka jatkuu Helsingin Messukeskuksessa 7.4. saakka yhdessä Kevätmessujen kanssa.

Pirkko ja Markku Heikkilä aloittivat maidon jatkojalostamisen tilalla vuonna 1995. Juustola oli aluksi pelkkä harrastus autotallin takahuoneessa, mutta kysyntä ja laadukkaat tuotteet kasvattivat siitä pian oikeata liiketoimintaa ja autotallista hyväksytyn elintarvikehuoneiston. Tilan sukupolvenvaihdos tehtiin vuonna 2010, jolloin tilan tytär Annika ja hänen aviopuolisonsa Pekka ryhtyivät tilan yrittäjiksi. Nykyään Heikkilän Juustola ja Tila tunnetaan laadukkaista juustoistaan, joita markkinoidaan ajan hengen mukaan eri somekanavissa.

– Heikkilän tila, ja sen yhteydessä toimiva jatkojalostusyritys, on ensimmäinen maatila, joka on voittanut lähiruokateko-palkinnon. On ollut hienoa seurata, miten yhä useampi maatila on lähtenyt jatkojalostamaan tuotteitaan ja ottanut aktiivisen roolin ruokaketjussa muun muassa omien myyntikanavien kautta, toteaa palkintoraadin puheenjohtajana toiminut Kirsi Viljanen maa- ja metsätalousministeriöstä.

Palkintoraadin mukaan Heikkilän Juustola on tehnyt pitkäjänteistä työtä alkutuotannon ja maaseudun yritystoiminnan elinvoimaisuuden eteen. He tekevät vahvaa yhteistyötä niin lähialueen kuin laajemmissa yrittäjäverkostoissa. Juustolan laadukkaat tuotteet ovat myynnissä monipuolisesti niin lähiruokamyymälöissä, suuremmissakin herkkukaupoissa sekä valtakunnan laajuisesti Eggspress-tilauskanavan kautta. Juustolan tuotteiden asiakaskunta on uskollista ja kasvavaa, ja myös maatilan homogenisoimaton maito on saanut vahvaa asiakaskuntaa suurten kaupunkien kahviloissa. Juustolan yrittäjät ovat taidokkaasti ottaneet some-kanavat haltuun markkinointiviestinnässä: tilan elämästä ja arjen iloista ja murheista kerrotaan avoimesti ja hyväntuulisella meiningillä. Yrittäjien aktiivinen läsnäolo somessa välittää lukijoille tietoa normaalista maalaiselämästä ja eläinten luonnollisesta käyttäytymisestä, ruokavalioista ja paljosta muusta, mistä nykyajan ihmiset ovat vieraantuneet

2. Suomalainen yrttitutkimus on arkistoitu 

Kiinnostaako yrttitietous? Vuosikymmenten tutkimustieto koottu Kansallisarkistoon jatkokäytön helpottamiseksi. Lue tarkemmin.