Eurooppalainen laatujärjestelmä, nimisuojaus, on keino erilaistaa elintarvikkeita ja myös keino pyrkiä saamaan Suomessa tuotettujen elintarvikkeiden lisäarvo jäämään Suomeen. Nimisuojatuotteita tehdään tunnetuksi Mikä on sinun suosikkisi? -kampanjan avulla. [rss-cut]
Nimisuojan puitteissa elintarvikkeiden ja juomien nimiä voidaan suojata alkuperänimityksinä (SAN), maantieteellisinä merkintöinä (SMM) tai aitoina perinteisinä tuotteina (APT). Suojauksen tavoitteena on edistää monipuolista maataloustuotantoa, suojata tuotenimiä väärinkäytöltä ja jäljittelyltä sekä antaa kuluttajille tietoa tuotteen erikoisluonteesta. Suurimmat maataloustuoteryhmät ovat juustot, hedelmät ja vihannekset, liha ja lihajalosteet sekä oliiviöljyt.
Suomella on Pohjoismaista eniten eli tällä hetkellä 10 tuotetta maataloustuotteiden ja elintarvikkeiden nimisuojajärjestelmässä: Lapin Puikula, Lapin Poron liha, Lapin Poron kuivaliha, Lapin Poron kylmäsavuliha, Kitkan viisas, Kainuun rönttönen, Puruveden muikku, Sahti, Kalakukko ja Karjalanpiirakka. Lisäksi suojattuja ovat Suomalainen marja- ja hedelmälikööri ja Suomalainen vodka väkevien alkoholituotteiden ryhmässä.
Nimisuojatuotteiden tunnettuutta lisätään kesäkampanjalla ”Mikä on sinun suosikkisi?” heinä-elokuussa. Kampanjan aikana kerrotaan, millaisia tuotteita Suomen nimisuojatuotteet ovat ja mikä on niille erityistä. Kampanjaan liittyvillä Facebook-sivuilla voi äänestää omaa suosikkituotetta.
Nimisuojatuotteita tekeviin yrityksiin voi tutustua valtakunnallisella Aitojamakuja.fi -sivustolla. Sivustolla esittäytyvät paikalliset elintarvikeyritykset sekä lähi- ja luomuruoan ostopaikat. Yli 2000 yrityksen joukosta on helppo rajata erikseen nimisuojatuotteita valmistavat ja myyvät yritykset. Hakutuloksessa yrityksen tietojen lopussa näkyy, mitä nimisuojatuotetta se myy tai tarjoaa ruokapalveluissaan tai mitä tuotetta yritys valmistavaa.
Mikä on sinun suosikkisi? -nimisuojakampanja on käynnissä Facebookissa 1.7. – 22.8.2015. Kampanja löytyy www.facebook.com/aitojamakuja.fi
Nimisuoja-asiaan voi tutustua myös Joensuun Farmarissa 2. – 4.7.2015 Maaseutuviraston osastolla M 502.
Nimisuojakampanja on osa valtakunnallista Nimisuojasta kilpailukykyä -hanketta. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa suomalaisten elintarvikkeiden kilpailukykyä EU:n nimisuojajärjestelmää hyödyntämällä.
Lisätietoja:
Marjo Särkkä-Tirkkonen
Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti
puh. 044 590 6849, marjo.sarkka-tirkkonen@helsinki.fi
Aitojamakuja.fi sivuilla olevat nimisuojatuotteita valmistavat yritykset ja lisätietoa nimisuojajärjestelmästä.