Lähiruokakilpailuista tuotekehitysapua ja tunnettuutta

Elintarvikeyrittäjä voi saada tuotteelleen arvokasta tuotekehitysapua ja tunnettuutta lähiruokakilpailuun osallistumisesta. Lähiruokakilpailuista tehdyn selvityksen mukaan kilpailut nostavat esiin lähiruoan tarinoita ja edistävät tuotteiden pääsyä eri markkinakanaviin. [rss-cut]Kilpailuun osallistuminen kannustaa pienyritystä kasvuun ja alan osaajia työssään.

Monien lähiruokakilpailujen rahoitukset ja sitä kautta toistuvuus ovat valitettavasti lyhytjänteisiä, mikä haastaa kilpailujen kehittämisen. Kuitenkin Suomessa on luotu jo joitakin vakiintuneita kilpailuperinteitä esimerkiksi Vuoden elintarvikekilpailun, alakohtaisten kilpailujen ja Artesaaniruuan SM-kilpailun järjestämisessä. Uusia kilpailuja järjestetään eri puolilla Suomea. Selvityksen mukaan lähiruokaan liittyvä kilpailutoiminta voisi hyötyä keskittämisestä.

Alle on listattu joitakin lähivuosina pidettyjä lähiruoka- ja ruokakilpailuja. Täydennämme listaa jatkuvasti. Ota yhteyttä ja vinkkaa kilpailu: paivi.toyli@utu.fi. Tsemppiä kilpailuihin!

Tuotekilpailut

Markkinointikilpailut

Tuote- ja markkinointikilpailut

Turun yliopiston Brahea-keskuksen Lähiruoan koordinaatiohankkeessa toteutettiin syys-lokakuussa 2017 lähiruoka-alan kilpailutoimintaan liittyvä selvitys, jonka tavoite oli selvittää lähiruoka-alan tuotteisiin liittyvää kilpailutoimintaa sekä niihin liittyviä kriteereitä ja arviointiperusteita sekä miten niiden avulla voitaisiin lisätä ruuan arvostusta. Lisätietoa selvityksestä sekä kehitysehdotukset tulevaan

Jätä kommentti