Sopimusviljelijät, innovatiivinen ja laadukas tuotantoketju sekä toimiva jakeluverkosto antavat eväitä yrityksen kehittämiseen ja kansainvälistymiseen. [rss-cut]
Kauhajoella tuotetaan pellavasta suomalaista superfoodia parhaimmillaan. Valoisa kasvukausi yhdessä laadukkaan tuotannon kanssa takaavat kotimaiselle pellavalle korkean ravitsemuksellisen arvon. Panostamalla käsittelymenetelmiin ja itse viljelyyn pellavasta saadaan lopputuotteeseen mukaan niin tyydyttämättömät rasvat, kuidut, kasviproteiini kuin pellavan oma antioksidantti, lignaanikin.
Kauhajokelainen Linseed lanseerasi ensimmäiset pellavarouhetuotteensa vuonna 2011, ja pari vuotta myöhemmin aloitettiin gluteenittomien jauhoseosten tuotanto. Tänään kuluttaja löytää Linseedin kotimaiset tuotteet jo 800 myyntipisteestä kautta maan.
– Jakelun puolella meillä alkaakin Suomessa olla valmista, toteaa myynti- ja markkinointipäällikkö Annemari Hahto.
– Jakeluverkosto toimii hyvin, olemme itse tyytyväisiä tuotteiden laatuun ja tuotepakkauksiin, ja ennen kaikkea asiakkaat ovat tyytyväisiä, hän jatkaa.
Tuotteen ominaisuudet ja tuotantotapa ratkaisevat
Alun perin yrityksen oli tarkoitus tuottaa pellavasta kasviperäistä liivatteen korvaajaa, mutta suunnitelmat eivät kuitenkaan toteutuneet. Prosessista jäi käteen valtava määrä tietoa pellavasta. Näin sai alkunsa yrityksen nykyinen tuotantosuunta, jossa yritys jalostaa kotimaisesta pellavasta tuotteita kuluttajille.
Menestyksen kulmakiviä ovat pellavan innovatiivinen käsittelytapa sekä laadukas tuotantoketju. Yrityksen kehittämä hellävarainen paahtamismenetelmä pidentää pellavan säilyvyyttä, ehkäisee sen hapettumista, ja takaa tuotteen maun sekä mikrobiologisen laadun. Kun siemen voidaan pelkkien kuorten sijaan käyttää kokonaan, päästään hyödyntämään myös sen sisältämä öljy.
– Valo24h-sarjan tuotteemme ovatkin markkinoiden Omega3-pitoisimmat pellavarouheet, kertoo Annemari Hahto tuotekehityksen tuloksista. Tuotantoketju on lisäksi täysin gluteeniton.
Viljelyyn panostetaan, yrityksen omistajina ovat viitisenkymmentä pellavantuottajaa, ja muutama yksittäinen omistaja. Yhteistyö sopimusviljelijöiden kanssa sujuukin hyvin, ja uusia viljelijöitä toivotaan lisää.
– Koska pellavan viljelyssä on omat haasteensa, tarjoamme sopimusviljelijöillemme koulutusta ja neuvontaa parhaan laadun saavuttamiseksi, Annemari Hahto kertoo.
Kotimaan markkinoilta kohti Eurooppaa
Kotimaan markkinoiden lisäksi yrityksellä on jo jonkin verran vientiä Ruotsiin ja Saksaan.
– Kansainvälistymiseen ei ole yhtä selkeää reseptiä, vaan menestyminen on monien asioiden summa, Annemari Hahto pohtii ja jatkaa, että markkinointi ja kysynnän luominen ovat pitkäjänteistä ja resursseja vaativaa työtä. Lähitulevaisuudessa yritys aikoo panostaa Euroopan markkinoihin. Lisäksi kotimaan markkinoilla kiinnostaa yhteistyön kehittäminen ammattikeittiöpuolella.
– Lähialueelta meillä on jo hyviä kokemuksia ammattikeittiöstä.
Lisätietoja: www.valo24h.fi
Teksti: Eija Eloranta
Kuvat: Linseed ja Pentti Kakkori
Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeessa edistetään HoReCa-tukkukaupan, ammattikeittiöiden sekä paikallisten elintarvikeyritysten välistä yhteistyötä. Aitojamakuja.fi -sivustolla esitellään teemaan liittyviä hyviä käytänteitä.
Vuosina 2015-2017 toteutettavaa hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Hankkeen keskeiset yhteistyökumppanit ovat Päivittäistavarakauppa ry ja HoReCa-tukkutoimijat, maakunnalliset elintarvikealan kehittäjät sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry.
#ruokaketju