- Tämä tapahtuma on mennyt.
Roskasta Gourmeeksi, nettiseminaari
8.10.2020 @ 09:30 - 12:00
Miten projekti ´FoodiEX` teki karjalanpiirakkaa jauhomadoista ja jäätelöä kokonaisista kukkakaaleista?
Tervetuloa kuulemaan ja katsomaan miten uudella menetelmällä kehitettiin tulevaisuuden ruokaa alihyödynnetyistä, ”vaikeista” raaka-aineista. FoodiEX -menetelmä perustuu tieteelliseen tietoon ihmisen moniaistisesta ruokakokemuksesta ja co-creation metodiin, jossa ruokavaikuttajat, eli keittiömestarit ja ruokabloggaajat tuovat osaamisensa mukaan konseptointi- ja kehitystyöhön.
Ilmoittaudu mukaan tästä: http://ty.fi/ilmoittautuminen
AIKA: 8.10. klo 9:30 – 12:00
PAIKKA: Teams-ympäristö: http://ty.fi/foodiex2020
OHJELMA
9.30-10.30 FoodiEX -hankkeen tulokset
Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus: Saara Lundén, Laura Forsman ja Mari Sandell
10.30-10.40 Bloggaajan näkökulma yhteiskehittämiseen
Nanna Rintala blogista ´Kaikki äitini reseptit` ja Kimmo Ollila blogista ´Kulinaari` kertovat FoodiEX -kokemuksestaan
10.40-10.55 Miten synnyttää sivuvirroista uusia tuotteita? – Case MinBy
Tomi Aho, Raseko & Susanna Muurinen, MinBy Oy
10.55-11.10 Virtuaalinen aistinvarainen testi
Ota omat omenankuoret mukaan ja tutki niitä aistinvaraisesti aistitutkijan johdolla
11.10-11.20 Alihyödynnettyjen kalojen vuoro?, Blue Products –hanke
Anu Hopia, Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus
11.20-11.30 Pakkaukset ja hävikin vähentäminen
Mauri Reinilä, PackageMedia Oy
11.30-11.45 Ruokahävikki ravintoloissa
Karri Käki, Compass Group Suomi
11.45-12.00 Yhteenveto ja kiitokset
Tarve laajentaa länsimaisen kuluttajan ruokavaliota uusilla, kestävän kehityksen raaka-aineilla kasvaa, kun ilmastokriisi ja biodiversiteetin heikkeneminen edellyttävät muutoksia nykyisiin ruokailutottumuksiin. Ratkaisun avain on tarjota karsittavien ruokien tilalle uusia houkuttelevia ruokatuotteita, joiden kehityksessä kestävysnäkökulman lisäksi otetaan alusta asti huomioon ihmisen luontainen tapa arvioida uusia ruokia ja muodostaa käsitys niiden soveltuvuudesta omiin tarpeisiin. Tämä kuluttajakeskeinen lähtökohta on entistä oleellisempi uusien raaka-aineiden, ennestään tuntemattomien viljakasvien, proteiinien ja alihyödynnettyjen kalojen muokkaamisessa uusiksi tuotteiksi.
Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen (FFF) vetämä ja Business Finlandin rahoittama FoodiEX -hanke etsi ratkaisuja uusien ja vähän arvostettujen bioruokaraaka-aineiden käytön pullonkaulaan, eli niiden kuluttajakokemuksen kehitykseen. FoodiEX taklasi mm. hyönteisten ja rikkakasvien haasteita päästä kuluttajien lautaselle kokonaisvaltaisella lähestymisellä, huomioiden sekä ihmisen ruokaan liittyvän aistihavaitsemisen, että sosiaaliset vaikutteet keskeisinä tekijöinä ruuan hyväksyttävyyden ja kuluttajan kiinnostuksen muodostumisessa.
Hankkeessa pilotoitu FoodiEX –tuotekehitysprosessi sai aikaan yhdeksän uudenlaista tuotetta, joista jauhomadoilla tuunattua karjalanpiirakkaa ja kokonaisista kukkakaaleista valmistettua vegaanista jäätelöä testattiin Espanjassa, Ranskassa, Ruotsissa ja Suomessa. Lisäksi hankkeen kuluttajatutkimuksessa selvitettiin, miten kuluttajan huomion kiinnitys viestinnällä joko uuden tuotteen aistittaviin ominaisuuksiin tai sen kestävää kehitystä edistäviin ominaisuuksiin vaikutti tuotteen arviointiin ja miten tämä vaihteli maittain.
Hankkeen tulosten lisäksi kuulemme pienyrittäjä MinBy Oy:n esimerkin tavoista innovoida uutta alihyödynnetyistä raaka-aineista, sekä työstä, jota Suomessa tehdään villikalojen kiinnostavuuden kohottamiseksi kohti huomisen ruokalautasia. Lisäksi Compass Group kertoo keinoista vähentää ruokahävikkiä lounasravintoloissa sekä PackageMedian pakkausratkaisuista, joilla voidaan ohjata kuluttajakäyttäytymistä esim. kohti hävikin pienennystä.
Tervetuloa kuulemaan aiheista lisää!