Avtalsodlare, en innovativ och högklassig produktionskedja samt ett fungerande distributionsnät erbjuder vägkost för utvecklande och internationalisering av företaget. [rss-cut]
I Kauhajoki produceras superfood av finländskt lin – superfood då det är som bäst. En ljus växtperiod tillsammans med en högklassig produktion garanterar ett högt näringsvärde i inhemskt lin. Genom att satsa på framställningsmetoderna och själva odlandet får man av linet såväl omättade fetter, fibrerna, växtproteinet som linets egen antioksidant, lignaanik, med i slutprodukten.
Linseed från Kauhajoki lanserade sina första linkrossprodukter år 2011, och ett par år senare påbörjades produktionen av glutenfria mjölblandningar. I dag hittar konsumenten Linseeds inhemska produkter redan i 800 försäljningspunkter runt om i landet.
– På distributionssidan börjar vi ha det färdigt i Finland, konstaterar försäljnings- och marknadsföringschefen Annemari Hahto.
– Distributionsnätet fungerar bra, vi är själva nöjda med produkternas kvalitet och med produktförpackningarna, och framför allt är kunderna nöjda, fortsätter hon.
Produktens egenskaper och produktionssättet är avgörande
Ursprungligen var det meningen att företaget skulle producera en vegetabilisk motsvarighet till gelatin av linet, men planerna realiserades dock inte. Efter processen fanns en enorm mängd kunskap kvar om lin. därigenom fick företagets nuvarande produktinriktning sin början, och nu förädlas produkter av inhemskt lin till konsumenten.
Hörnstenarna i framgången är den innovativa behandlingen av lin samt en högklassig produktionskedja. En varsam rostningsmetod som företaget utvecklat förlänger linets hållbarhet, förebygger dess oxidering, och garanterar produktens smak samt mikrobiologiska kvalitet. Då fröet kan användas i sin helhet i stället för enbart skalen, kan också dess oljor nyttjas.
– Våra produkter i Valo24-serien är just linkross med marknadernas högsta Omega-3 halt, berättar Annemari Hahto om produktutvecklingsresultaten. Produktionskedjan är dessutom fullständigt glutenfri.
Man satsar på odlandet, företaget ägs av ett femtiotal linproducenter, och några enskilda ägare. Samarbetet med avtalsodlarna löper dessutom bra, och flera nya odlare önskas med.
– Eftersom linodlingen har sina egna utmaningar, erbjuder vi våra avtalsodlare utbildning och rådgivning för att uppnå bästa möjliga kvalitet, berättar Annemari Hahto.
Från hemmamarknaden mot Europa
Förutom de inhemska marknaderna har företaget redan en del export till Sverige och Tyskland.
– Det finns inte ett klart recept på internationalisering, utan framgången beror på summan av kardemumman, filosoferar Annemari Hahto och fortsätter, att marknadsföring och skapande av efterfrågan är ett långsiktigt arbete som kräver resurser. I närmaste framtiden ämnar företaget satsa på de europeiska marknaderna. Dessutom intresserar utvecklandet av samarbetet på yrkeskökssidan på de inhemska marknaderna.
– I närregionen har vi redan goda erfarenheter av yrkeskök.
Text: Eija Eloranta
Bild: Linseed och Pentti Kakkori
Inom Utvecklandet av värdekedjan inom lokal mat-projektet främjar man samarbetet mellan HoReCa-partihandeln, yrkesköken samt de lokala livsmedelsföretagen. På aktasmak.fi -platsen presenteras god praxis som förknippas med temat.
Projektet som förverkligas under åren 2015-2017 finansieras av jord- och skogsbruksministeriet.
#ruokaketju