Lähiruoka

Lähiruokaa maakunnissa

Maakunnissa lähi- ja paikallisruokaa edistetään muun muassa erilaisten toimijoiden ja hankkeiden toimesta maakuntien omien ruokabrändien kautta.

Ruokaprovinssi-logo kuvan päällä, jossa henkilö työstää ruistaikinaa.

Etelä-Pohjanmaa: Ruokaprovinssi

Sikses parasta -logo, jossa seitsemän eri hymyilevää elintarvikeammattilaista esittelee erilaisia Satakunnan tuotteita käsissään.

Satakunta: Suomi syö Satakunnasta, Sikses parasta lähiruokaa

Kupio Region 2020-2021 logo, kuvassa myös loimulohta, erilaisia juomia ja lisukkeita puupöydällä.

Pohjois-Savo: Taste Savo, European Region of Gastronomy Kuopio 2020-2021

Häme: Taste of Häme
Avoimet maatilat -tapahtuma

VS-Lähiruoka.fi logo

Varsinais-Suomi: VS-lähiruoka.fi
Eat my Turku -sivusto

Parasta Pirkanmaalta -logo

Pirkanmaa: Parasta Pirkanmaalta

Pohjois-Karjala: Karelia à la carte

Kainuussa tuotettu -merkki, vihreä lehti

Kainuu: Kainuussa tuotettu

Aito maaseutu Keski-Suomessa logo

Keski-Suomi: Aito maaseutu Keski-Suomessa

Kvarken Plate – Pohjanmaa Lautasella

Lähiruoka on paikallisruokaa

Lähiruoka on yksi maamme ruokapolitiikan kärjistä. Maa- ja metsätalousministeriössä yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa valmisteltu Lähiruokaohjelma hyväksyttiin valtioneuvoston periaatepäätöksenä 16.5.2013. Lähiruokaohjelma päivitettiin keväällä 2021.

Maa- ja metsätalousministeriön mukaan Lähiruokaohjelmassa lähiruualla tarkoitetaan erityisesti paikallisruokaa, joka edistää oman alueen paikallistaloutta, työllisyyttä ja ruokakulttuuria, joka on tuotettu ja jalostettu oman alueen raaka-aineista ja joka markkinoidaan ja kulutetaan omalla alueella. Omalla alueella tarkoitetaan maakuntaa tai sitä vastaavaa tai pienempää aluetta.

Lähiruokaohjelman toimenpiteet kattavat lisäksi elintarvikealan erikoistuotteet, joiden merkittävimmät markkinat ovat lähialueella, mutta joita myydään eri kanavissa muuallakin Suomessa. Näitä tuotteita on lähinnä pienempien yritysten valikoimassa.

Lähiruokaohjelmassa korostetaan myös lyhyitä jakeluketjuja. Lähiruoka ja ruuan paikallisuus liittyvät erityisesti lyhyisiin jakeluketjuihin, joita määrittää taloudellisten toimijoiden määrän väheneminen ketjussa, toimijoiden yhteistyö, paikallinen talouskasvu sekä tuottajien ja kuluttajien maantieteelliset ja sosiaaliset yhteydet.