Ruokatarinani-kampanjen öppnar dörrar bakom kulisserna på livsmedelsföretagen. Glada bilder och videor visar mångsidigheten i matföretagande och vardagliga aktiviteter, vilket gör tittaren entusiastiska över företagande inom mat.För kampanjen har det producerats sex filmer på livsmedelsföretag och vi uppmuntrar alla matentreprenörer att dela sin egen historia på sociala medier med taggen #ruokatarinani.
Tanken med kampanjen #Ruokatarinani är att lyfta fram mångsidigheten i matföretagandet och inspirera människor att bli entreprenörer inom livsmedelsindustrin. Samtidigt ökar uppskattningen för livsmedelsproducenter. Närproducerad mat är en värdefull livskraftsfaktor, som erbjuder jobb i olika led i livsmedelskedjan, och gör regionens produkter tillgängliga för konsumenten.
Läs mer om att bli företagare inom livsmedelsbranschen här: Bli företagare inom livsmedelsbranschen
Videorna ger en översikt över livsmedelsföretagande och därför uppmuntrar vi företagare inom livsmedelsbranchen i olika led i kedjan att dela med sig av sina egna berättelser och sprida ett viktigt budskap. Dela din egen historia på sociala medier med hashtaggen #ruokatarinani och delta i att skapa en gemensam kampanj.
Men låt videorna tala för sig själva. Här är en introduktion till företagen, samt filmer där du kan höra om de speciella egenskaperna hos varje operatör som berättas av företagarna själva:
Puromäen Puutarha:
Puromäki trädgård ligger i Liperi i Norra Karelen och odlar grönsaker och plantor både på fältet och i växthuset. Dessutom har trädgården en gårdsbutik, ett café, en rolig formad trädgård och evenemang för besökare på sommaren. Trädgårsföretagaren säger att det bästa och det sämsta med jobbet är att bestämma allt och friheten, och understryker att det mångsidiga området skulle kunna ta emot fler livsmedelsföretagare.
Närpes Glassfabrik:
Av lokala råvaror, naturligt och handgjorda från början – så kan man beskriva Närpes Glassfarbiks glassar. Glassfabriken i Närpiö i Österbotten satsar på kvalitet bland annat genom att köpa färska råvaror från närområdet. Företagaren säger att han vill väcka känslor hos kunderna genom smakupplevelser.
Pohjolan Hedelmä:
Hiekkala gård i Kuopio, Norra Savolax, är den nordligaste ekologiska fruktproducerande gården i EU. Gården har odlats i flera generationer, men förnyelse har skett i den föränderliga livsmedelsindustrin. Frihet när gäller produktion och tidtabeller, liksom möjligheten att förverkliga sig själv företagsverksamhet tvärsöver. , speglar företagets verksamhet på ett övergripande sätt.
Namitupa:
På Ilmajoki i Södra Österbotten finns Namitupa, som lindrar sötsuget, är härligt färgstark och utstrålar tradition. Det är en kolafabrik där godis tillverkas för hand, med årtionden av erfarenhet, och där man kan se att i en konkurrensutsatt bransch är kvalitet och fantastiska smaker trumfkort. Enligt företagaren är den bästa feedbacken när kunderna berättar att de älskar en produkt som gjord med passion.
Paavolan Kotijuustola:
Paavolas Kotijuustola, som ligger i Elimäki i Kymmenedalen, tillverkar ostar och yoghurt för hand. Kvaliteten garanteras av lokalt producerad, färsk mjölk och den kompetens som samlats under åren. Idén började i det små, de ville göra produkter för sin egen familjs behov. Enligt företagaren arbetet på ett ostmejeri är inte bara ett jobb, utan en livsstil i lugnet pä landsbygden.
Piian Herkut:
I Strömfors gamla järnbruk i Nyland arbetar man med smakkombinationer. Företaget, som grundades 2019, tillverkar olika drycker, sylt och senap av naturliga ingredienser. Verksamheten, som började som en hobby, bygger på företagares passion för att leka med smakkombinationer och friheten att göra vad hon vill. Företagaren ser att värdet på handgjorda produkter har ökat.
Videor kan hittas på Aitoja makuja Instagram, Facebook och YouTube-kanalen. Videor delas på dessa kanaler under veckorna 44–46. Var med och presentera branschen själv och dela din mathistoria.
Videorna producerades i det nationella samordningsprojektet för matsektorn – närproducerad mat, ekologisk mat och naturliga produkter.
På YouTube hittas man videor med trespråkiga undertexter.
Följ #ruokatarinani på sociala medier:
Videorna har inspelat och redigerat av Bonzu