Uudellamaalla käynnistyi syksyllä 2017 kuluttaja- ja tuottajavetoinen hanke, jossa rakennetaan lähiruokatuottajien ja asiakkaiden yhteenliittymää, Foodhubia. [rss-cut]Foodhub sai alkunsa vuonna 2010 perustetun Oma Pelto- ja Minun Omenapuu -konseptien toimijoiden ideasta parantaa ja laajentaa pientuottajien tuotteiden saavutettavuutta ympärivuotisesti. Tavoitteena on lisätä tuottajien ja kuluttajien yhteistyötä sitoutumisen ja kumppanuuden kautta. Kuluttajat tilaavat ruokansa jopa vuodeksi ennakkoon. Näin tuottaja tietää tarkemmin, millaiseen satoon on varauduttava, ja pystyy tekemään myös tarvittavia investointeja.
– Sekä työstä että kuluttamisesta tulee mielekästä, ja kuluttaja tietää tarkemmin mitä on ostanut, Foodhubin tiimin Olli Repo kuvailee.
Uudenmaan Foodhub syntyi ruoan tuottajien ja yhteistyökumppanien (Herttoniemen ruokaosuuskunta, SLF, SLC, Sitran kiertotalousohjelma) aloitteista. Se kokoaa ja edustaa mukana olevia paikallistuottajia ja hoitaa näiden ruokatuotteiden keräilyn, varastoinnin, jakelun ja markkinoinnin. Foodhubissa kyseessä ei ole perinteinen kauppa tai tukku, vaan ruoan lyhyt arvoketju, jossa on yksi välikäsi. Alkuun Foodhub perustetaan hankevetäjien voimin, myöhemmin se voi olla osuuskunta, Oy tai jokin muu yritysmuoto, mikä parhaaksi nähdään.
– Mikäli pilotointivaiheessa 1,5 vuoden kuluttua olemme löytäneet toimivan mallin, tuottajat ja kuluttajat voivat yhdessä päättää yrityksen perustamisesta toiminnan jatkumiseksi, Repo kertoi Foodhubin tiedotustilaisuudessa Helsingin Lasipalatsilla marraskuussa. Asiamies Rikard Korkman ruotsinkielisestä tuottajajärjestöstä SLC:stä kertoi Yhdysvalloista löytyvän tällä hetkellä noin 400 toiminnassa olevaa Foodhubia.
Teksti: Leena Arjanne