Ruoka-alan yrittäjyys esille #ruokatarinani-kampanjassa – jaa tarina yrittäjyydestä

Ruokatarinani-kampanja avaa ovet elintarvikealan yrityksiin. Iloiset kuvat ja videot esittelevät elintarvikeyrittäjyyden monipuolisuutta ja arkipäivän tekemistä saaden katsojan innostumaan yrittäjyydestä ruoan parissa. Kampanjaa varten on tuotettu kuusi videota ruoka-alan yrityksistä ja kannustamme kaikkia elintarvikeyrittäjiä jakamaan omaa tarinaansa sosiaalisessa mediassa tagilla #ruokatarinani.

#Ruokatarinani-kampanjan ideana on tuoda esille ruoka-alan moninaista yrittäjyyttä ja innostaa ryhtymään elintarvikealalle. Samalla lisätään arvostusta ruoan tekijöitä kohtaan. Lähiruoka on arvokas elinvoimatekijä tarjoten töitä eri ruokaketjun vaiheissa, sekä saattaen alueen tuotteet kuluttajien käyttöön.  

Lue lisää elintarvikealan yrittäjäksi lähtemisestä täältä: Yrittäjäksi elintarvikealalle 

Videoilla on esillä pieni katsaus elintarvikeyrittäjyyden aloihin, minkä takia kannustamme alan yrittäjiä ketjun eri vaiheissa jakamaan oman tarinansa ja levittämään tärkeää sanomaa. Jaa tarinasi sosiaalisessa mediassa #ruokatarinani hashtagilla ja osallistu yhteisen kampanjan luomiseen. 

Mutta annetaan videoiden puhua puolestaan. Tässä esittely yrityksistä, sekä videot, joilla kuullaan jokaisen toimijan erityispiirteistä yrittäjien itsensä kertomana:

Puromäen puutarha 

Liperissä Pohjoiskarjalassa sijaitseva Puromäen puutarha kasvattaa vihanneksia ja taimia sekä pellolla että kasvihuoneessa. Lisäksi puutarhalta löytyy kesäisin tilapuoti, kahvila, hauska muotopuutarha, sekä tapahtumia vierailijoille. Puutarhan yrittäjä kertoo, että kaikesta päättäminen ja vapaus on työssä sekä parasta että pahinta ja korostaa, että monipuoliselle alalle mahtuisi enemmänkin tekijöitä. 

Närpes Glassfabrik: 

Paikallisista raaka-aineista, luonnollisesti ja käsityönä alusta asti – näin voi kuvailla Närpes Glassfarbikin jäätelöitä. Närpiössä, Pohjanmaalla sijaitseva jäätelötehdas panostaa laatuun muun muassa hankkimalla tuoreita raaka-aineita läheltä. Yrittäjä kertoo tahtovansa makuelämysten kautta herättämään asiakkaissa tunteita 

Pohjolan Hedelmä: 

Hiekkalan tila Kuopiossa, Pohjois-Savossa, on EU:n pohjoisin luomu hedelmiä tuottava tila. Tilaa on viljelty useiden sukupolvien ajan, mutta uudistumista muuttuvalla ruoka-alalla on tapahtunut. Vapaus tuotannon ja aikataulujen suhteen sekä mahdollisuus toteuttaa itseään kuvastavat yrityksen toimintaa läpileikkaavasti. 

Namitupa: 

Ilmajoella Etelä-Pohjanmaalla sijaitsee makeaan himoon helpotusta tarjoava, ihanan värikäs ja perinteitä huokuva Namitupa. Kyseessä on karamellitehdas, jossa makeisia tehdään käsityönä, vuosikymmenten kokemuksella ja jossa nähdään, että kilpaillulla alalla laatu ja huikeat maut ovat valttia. Parasta palautetta on yrittäjän mukaan se, kun asiakkaiden kuulee rakastavan intohimolla valmistettua tuotetta. 

Paavolan kotijuustola: 

Kymenlaaksossa Elimäellä sijaitseva Paavolan kotijuustola valmistaa juustoja ja jugurtteja käsityönä. Laadun takaa lähituotettu, tuore maito ja vuosien mittaan karttunut taito. Idea lähti liikkeelle pienestä, tuotteita haluttiin tehdä oman perheen tarpeisiin. Yrittäjän mukaan työ ei ole juustolalla vaan työtä vaan elämäntapa maaseudun rauhassa.  

Piian Herkut: 

Ruotsinpyhtään vanhassa Ruukissa Uudellamaalla taiteillaan makuyhdistelmien kanssa. Vuonna 2019 perustettu yritys valmistaa erilaisia juomia, hilloja ja sinappeja luonnon raaka-aineista. Harrastuksesta liikkeelle lähtenyt toiminta perustuu yrittäjän intohimoon leikitellä makuyhdistelmillä ja vapauteen tehdä mitä haluaa. Yrittäjä näkee, että arvostus käsityönä tehtyihin tuotteisiin on noussut. 

Valtakunnallisessa Lähiruokaa, luomua ja luonnontuotteita – Ruokasektorin koordinaatiohankkeen Ruokatarinani-kampanja avaa ovet elintarvikealan yrityksiin kertoen, millaista on työskennellä alalla pienyrittäjänä lähiruoan, luomun ja luonnontuotteiden parissa. Samalla kerromme, millaisia mahdollisuuksia pienyrittäjyys tarjoaa esimerkiksi elintarvikealaa opiskeleville, ammatinvaihtoa miettiville tai alasta kiinnostuneille. 

Videoita pääsee bongaamaan Aitoja makuja Instagramissa, Facebookissa ja YouTube-kanavalla. Näihin kanaviin videoita jaetaan ripotellen viikoilla 44–46. Osallistu itsekin alan esittelemiseen ja jaa ruokatarinasi. 

Videot on tuotettu valtakunnallisessa Lähiruokaa, luomua ja luonnontuotteita – Ruokasektorin koordinaatio -hankkeessa. 

YouTubesta löydettävissä soittolistat tekstityksillä kolmella eri kielellä. 

Löydät lisää näistä kanavista: 

Videot on kuvannut ja editoinut Bonzu / https://bonzu.fi/