Miten viestiä lähiruoasta? Aitoja makuja -viesti on vapaasti yritysten, muiden organisaatioiden ja hankkeiden käytettävissä, kun halutaan viestiä pienten elintarvikeyritysten toimialasta. Aitoja makuja ei ole tuotemerkki, joten jos sitä haluaa käyttää esimerkiksi pakkauksessa, niin on varmistettava, että merkintä täyttää pakkausmerkintämääräykset.
Aitoja makuja voi liittää myös muuhun esittelyyn esim. ”Aitoja makuja sinulle” tai liittää se alueeseen, paikkakuntaan tai maakuntaan esim. ”Aitoja makuja Pohjanmaalta”. Tutustu tarkemmin (pdf)
- Edellä olevat kuvat pdf:nä ja jpg:nä: elämyksellinen (jpg, pdf), paikallinen (jpg, pdf), kestävä (jpg, pdf)
- Viestintäaineistoa on saatavilla myös arktisesta ruuantuotannosta
Voit tilata yritysviestinnän tueksi esimerkiksi arktisen ruoan kuvapankin. Viestintäaineisto on tuotettu Arktisuus elintarvikeviennin kärkenä -hankkeessa. Se on kaikkien suomalaisten pk-yritysten käytössä. Viestintämateriaalia voi käyttää esimerkiksi yritysviestinnän tukena. - Ruoka-alan sprinttiviikon aineisto (kuvia, video, tilastotietoa): Ruoka meidät tiellä pitää
- Elintarvikealan pienyrittäjyyden imagon parantaminen ja menekinedistäminen, valtakunnallinen strategia vuosille 2007-2013
Lähiruokaviestinnän tueksi kuvia ja infograafeja
Ohje kuvien ja infograafien käyttöön
Lähiruoan merkityksiä on visualisoitu oheisilla kuvilla ja infograafeilla, joita saa jakaa vapaasti somen eri kanavissa kuten Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Kuvat on tarkoitettu kaikkien elintarviketoimijoiden lähiruoasta viestimiseen ja markkinointiin. Aitojamakuja.fi julkaisee kuvia myös omissa somekanavissaan. Kuvat on ladattavissa alempaa.
Aitoja makuja -viestin löydät yltä, kohdasta ”tutustu tarkemmin”. Ydinviesti on sisäänrakennettu kuviin ja infograafeihin, jotta elintarviketoimijoiden on helppo viestiä lähiruuasta samansuuntaisesti.
Aitoja makuja -teemat lähiruuan ydinviestille ovat:
- Elämyksellinen: maut, tarinat sekä näkökulmat arkeen, juhlaan ja matkailutilanteisiin
- Paikallinen: raaka-aineet, ruokakulttuuri, tuottajan kasvot ja paikallinen hyvinvointi
- Kestävä: tuoreus, lyhyt välimatka, ajan- ja vuodenajan mukaisuus, lyhyt, reilu ja läpinäkyvä ketju
Kuvat jakautuvat kolmeen teemaan: lähiruokaa, infograafeja ja tuottajat esiin.
Käyttöohjeet:
- Klikkaa kuvan alta joko jpg tai pdf. Kuva aukeaa uuteen ikkunaan suurena.
- Jos avaat jpg:nä, klikkaa hiiren oikealla näppäimellä ja valitse ”Tallenna kuva nimellä”, jolloin voit nimetä sen ja tallettaa omalle koneellesi. PDF:n voit niin ikään tallentaa omalle koneelle.
- Käytä kuvaa someviestinnässäsi.