Oikealla tuotevalikoimalla ammattikeittiöt asiakkaiksi

”Ammattikeittiöt ovat se meidän juttu”, tiivistää markkinointipäällikkö Henri Huttunen Marjavasu Oy:n asiakaskunnan. Alkuvuosien mustaherukkamehusta on edetty suunnitelmallisesti kohti tuotevalikoimaa, joka vastaa ammattikeittiöiden tarpeisiin.

Täyden palvelun mehutehdas lähellä asiakasta mustikka

Yrityksen oman tuotemerkin, DeliMaxin kärkituotteina ovat kotimaiset mustikka- ja puolukkamehutiivisteet. Erilaisten mehutiivisteiden lisäksi yritys valmistaa kotikaljauutetta. Laitepuolella valikoimiin kuuluvat mehuautomaatit ja kylmäannostelijaratkaisut. Asiakkaita palvelee myös oma valtakunnallinen mehuautomaattien huoltoverkosto.

Menestyminen on tarkoittanut pitkäjänteistä työtä tuotekehityksen lisäksi asiakassuhteiden rakentamisessa. Tuotannon monipuolistuminen taas vaatii yrittäjältä eri markkinoiden seuraamista: samaan aikaan on oltava kärryillä sekä mehulaitepalveluiden että mehujen tarjouspyynnöistä ja asiakaskunnasta.

Vinkkilista helpottaa tarjouspyyntöjen tekoa

Marjavasun ammattikeittiö-asiakkaat ovat löytyneet asiakastapaamisten ja messujen avulla. Myös näytelähetykset on todettu toimivaksi tavaksi luoda asiakassuhteita.

Lisäksi monet asiakkaat löytyvät tarjouspyyntöjen kautta. Julkisten hankintojen kautta ammattikeittiöt sitoutuvat käyttämään tiettyjä tuotteita, ja tässä mielessä ammattikeittiö onkin yrittäjälle suhteellisen varma asiakas.

Marjavasussa on huomattu, että tarjouspyynnöt ovat usein epäselviä juuri mehutiivisteiden osalta. Käytössä on erilaisia hintojen vertailuperusteita ja tämä hankaloittaa tarjouskilpailuissa menestymistä. Yrityksessä onkin nyt koottu asiakkaille vinkit mehutiivisteiden ja täysmehutiivisteiden kilpailutukseen ja tarjouspyyntöjen laadintaan.

Tuote, hinta ja markkinointi ratkaisevat

puolukkakanisteri_delimax
Marjavasu Oy:n mehutiivisteet
toimitetaan ammattikeittiöille
pääosin HoReCa-tukkujen kautta.

Asiakasta ei Marjavasussa unohdeta. Asiakkaisiin pidetään säännöllisesti yhteyttä ja tuotteista pyydetään palautetta. Uutuustuotteista ja tulevista kampanjoista tiedotetaan hyvissä ajoin.

”Yhteistyö vaatii avointa toimintaa, asiakkaan kuuntelua ja aina tarvittaessa tuotekehitystä”, kertoo Henri. Tuotekehitystä yrityksessä tehdään ostopalveluna. Lisäksi elintarvikealan kehittämishankkeista on saatu apua.

Marjavasun tuotteet toimitetaan asiakkaille pääosin tukkujen kautta. Pienempi osa tuotteista toimitetaan suorajakeluna Kuopion tehtaalta. Yhteistyö tukkujen kanssa vaatii oman panostuksena. Tuotteet saadaan usein tukun valikoimaan vasta, kun yrittäjä itse vakuuttaa tukun tuotteidensa kysynnästä. Tukkujen kanssa toimiessa sopiva tuote, hinta sekä myynti ja markkinointi ovatkin avainasemassa.

Muuttuvat trendit, haittaverojen vaikutukset sekä ammattikeittiöiden säästöpaineet ovat toimintaan vaikuttavia tekijöitä. Tulevaisuus näyttää kuitenkin valoisalta, ja lähivuosien tavoitteena yrityksessä on tuotantomäärän tuplaaminen. Myynnin kasvua haetaan hoiva- ja sairaanhoitoalan yrityksistä sekä hyvinvointia tukevista tuotteista.

Teksti: Eija Eloranta