Lähituotteita Meira Novan kautta Börsin pöytiin

Turun ytimessä sijaitseva Original Sokos Hotel Hamburger Börs on Turun vanhin hotelli, jonka yhteydessä toimii seitsemän ravintolaa. Keittiöpäällikkö Toni Vanhalan vastuulla on hotellin ravintolatoiminta tavarantilauksineen, aamiaista lukuun ottamatta. Hankinnoissaan Vanhala tekee yhteistyötä S-ryhmän Foodservice-tukku Meira Novan kanssa.

Paikallinen ruoka on tärkeä osa Vanhalan työtä, ja erityisesti YläBörsin ”Maakunnan makuja” -konsepti keskittyy lähituottajien tarjontaan. Yksi esimerkki Hamburger Börsin lähituotteista on sen kahviloissa tarjottava Attu-omenamehu, jota Oy Boda Farm Ab tuottaa Paraisilla Attu-saaren Bodan kylässä.

Yhteistyö alkoi, kun tuottaja otti toukokuussa 2016 yhteyttä Meira Novaan ja kertoi suunnitelmistaan puristaa luomuomenoista mehua. Meira Nova välitti Boda Farmilta saamansa tarkat tiedot mehusta Turun alueen keittiöpäälliköille, jotka aloittivat keskustelun uudesta tuotteesta ja sen käyttötavoista. Heille järjestettiin myös tilaisuus maistaa mehua. Mehu todettiin niin hyväksi, että jos valmistus alkaisi, useampi keittiöpäällikkö ottaisi sen mielihyvin käyttöön. Meira Nova ottikin mehun valikoimaan, syksyllä alkoi mehun valmistus ja toimitukset tukun kautta alueen keittiöille.

Vanhala etsii itsekin aktiivisesti tietoa paikallisista raaka-aineista, ennen kaikkea silloin, kun hän on varannut keittiön kiireen keskeltä aikaa menusuunnittelulle. Ruokalistat saatetaan suunnitella yli puoli vuotta ennen kuin ne tulevat käyttöön, koska aikaa tarvitaan muun muassa niiden markkinointimateriaalin tekemiseen ja markkinointiin. Vanhala korostaa, että suunniteltaessa käsillä on oltava täsmällistä tietoa tuotteista, tuotantorytmistä ja -määristä sekä itse yrityksistä lisätietojen kysymistä varten. Keittiöön ei kannata soittaa, mutta tietoja voi aina toimittaa sähköpostiin, josta menun suunnittelija ne löytää kun tuotteiden etsintä on ajankohtaista. Myös netissä olevat tiedot on syytä pitää ajan tasalla.

Tärkeä menusuunnittelun tietolähde Vanhalalle on Meira Nova. Yritysten kannattaakin Boda Farmin tapaan olla rohkeasti yhteydessä tukkuun, jonka kautta tietoa välittyy useille keittiöille. Tukun tuotenäyttelyissä ammattikeittiöiden edustajat tutustuvat tuotteisiin ja tuottajiin ja ottavat mielellään mukaansa esitteitä, joita he pystyvät hyödyntämään menusuunnittelussa.

Tärkeä osa paikallisten tuotteiden käyttöä ammattikeittiössä on niiden esiin nostaminen markkinoinnissa ja tuotteisiin liittyvät tarinat.

– Ravintolasyömisestä haetaan yhä enemmän elämyksiä ja sosiaalista kanssakäymistä, Vanhala toteaa. – Annoksia kuvataan ja kuvia jaetaan somessa. Asiakkaille kerrotut tiedot tuottajista ja tuotteiden tarinat saavat aina keskustelua aikaan. Hyvistä kokemuksista kerrotaan muillekin, ja tieto hienoista paikallisista tuotteista lähtee leviämään.