Joustavasta yhteistyöstä hyötyvät kaikki

Kuopion Kalatuote Oy:n tuotantopäällikkö Markku Ylihärsilä huomasi käytännössä tukun toimintatapojen muuttuneen, kun Kespro otti yhteyttä ja kysyi tuotteita Kuopion tukun valikoimiin. Ylihärsilällä oli ennestään kokemusta tukkujen jäykistä tilausjärjestelmistä ja käytännöistä, mutta nyt tilanne oli toinen: ”Meillä oli tuotteet valmiina, joten täytettiin tuotetietokortit, Kespro avasi numerot järjestelmäänsä ja se oli siinä. Nyt sieltä tulee tilauksia.”

Neuvotteluja käytännöistä ja valikoimaan tulevista tuotteista toki käytiin, mutta yhteistyössä päästiin nopeasti alkuun. Joustavuutta toi erityisesti se, että Kespron paikalliset tukut voivat ottaa valikoimiinsa entistä helpommin juuri niitä tuotteita, mitä niiden oman alueen asiakkaat haluavat.

Ylihärsilä näkee muutosta myös ammattikeittiöiden ja näiden asiakkaiden suhtautumisessa ruuan laatuun ja paikallisuuteen. Hinta ei ole ainoa kriteeri lounasruokailussakaan, vaan yhä useampi asiakas maksaa kalalounaastaan mielellään vähän enemmän, kun saa vastineeksi läheltä pyydettyä, tuoretta ja maukasta kalaa sekä vaihtelua kalaruokiin. Ylihärsilä arvioi, että ammattikeittiöiden ja niiden asiakkaiden kiinnostus vaikuttaa myös tukkujen toimintaan. Moni ravintola haluaa tarjota asiakkailleen uusia makuelämyksiä ja saada niihin tuoreet raaka-aineet ja erikoistuotteet kätevästi paikallisesta tukusta.

Joustavasta ja avoimesta yhteistyöstä yritysten, tukkujen ja ammattikeittiöiden välillä hyötyvät kaikki. Joustavassa toiminnassa kalaa ei varastoida pitkiä aikoja tukun hyllyssä ja odoteta, että joku sen sieltä hakee riittävän ajoissa. Toiveet välittyvät ammattikeittiöistä suoraan ja tukun kautta elintarvikeyrityksiin, ja nämä pystyvät tukun paikallisten käytäntöjen ja helpon yhteydenpidon ansiosta toimittamaan tukkuun juuri niitä tuotteita ja määriä, mitä asiakkaat tarvitsevat. Tukkujen tapahtumissa asiakkaat pääsevät maistamaan paikallisia tuotteita ja yritykset markkinoimaan tuotteitaan uusillekin asiakkaille. Avainasemassa on tiedonkulku osapuolelta toiselle.

Ylihärsilä korostaa tuotteen laatua ja kykyä erottua tukun runsaassa valikoimassa. Kuopion kalatuotteen vahvuuksia ovat pakastamattomana myytävä kala sekä laaja tuotevalikoima, joka alkaa olla harvinaisuus markkinoilla, jotka ovat vahvasti keskittyneet paitsi toimijoiden myös tuotteiden osalta. Ylihärsilä arvelee, että keskittymisen huippu on ehkä jo ohitettu, mikä näkyy siinä että suuretkin toimijat ovat alkaneet etsiä joustavampia toimintamalleja ja monipuolistaa valikoimiaan. Pientuottajat ovat tässä tilanteessa hyvissä asemissa, ja siitä hyötyvät myös ammattikeittiöt ja niiden tyytyväiset asiakkaat.