Golli-palvelu helpottaa pienyrittäjän toimitusketjua

Pienyrittäjät käyttävät Golli-palvelua kätevään toimintaan isojen kaupparyhmien kanssa. Kuukausimaksu ja tulostin ovat suurimmat investoinnit.

Golli on GS1:n tarjoama palvelu, joka on suunniteltu helpottamaan pienyrittäjien arkea. Se jouhevoittaa sähköistä tilaustenkäsittelyä ja tavarantoimitusta. Gollin avulla pk-yritykset pääsevät osaksi kaupparyhmien tilaus- ja toimitusprosesseja.

Vakka-Suomen panimo sekä Hakalan peruna ovat olleet osallistujia Gollin pilottiprojektissa vuodesta 2014. Pienille yrityksille se on mahdollistanut kätevän toiminnan isojen kaupparyhmien kanssa.

– Toimintaa rakennettiin vähän erilaisten toimijoiden kanssa, isompien ja pienempien. Pääsimme vaikuttamaan asioihin, jotka ovat meidän kannalta tärkeitä. Pilotoinnin aikana on tullut päivityksiä ja tekotapa on nopeutunut vuosien aikana, Hakalan perunan yrittäjä Jaana Hakala kertoo.

– Meille on hyödyllistä, että pysymme isojen asiakkaiden toiveissa mukana ja pystymme tarjoamaan heille tuotteita silloin kun he haluavat. Meille on suuri etu, että saamme Gollin kautta osoite- ja kollilaput, Outi Soininen Vakka-Suomen panimosta jatkaa.

Helppo ja nopea käyttöönotto

Gollin avulla yrittäjä pystyy muun muassa vastaanotta- maan ja vahvistamaan tilauksia, tekemään kuljetustilauksia sekä tulostamaan standardimuotoisen SSCC-koodilla varustetun kolliosoitelapun sekä rahtikirjan.
Elintarvikeyritys Gold & Green aloitti toimintansa vasta reilu vuosi sitten ja heidän tuotteensa nyhtökaura ampaisi nopeasti suureen suosioon. Gollista löytyi yllättävässä tilanteessa yritykselle valtavasti apua.

– Meillä ei ollut aikaa perehtyä tilausjärjestelmiin tai rakentaa mittavaa omaa järjestelmää. Kaikki piti tapahtua melkein lennosta ja siihen Golli toi erinomaisen avun. Pääsimme heti kommunikoimaan isojen asiakkaiden kanssa, Sirpa Kemppainen Gold & Greenistä summaa.
Yritys löysi Gollin yrityksen teknologiajohtaja Reetta Kivelän avulla. Hän oli kuullut Gollista ja pyysi tutustumaan siihen tarkemmin.

– Käyttöönotto eteni oikein jouhevasti. GS:ltä tuli hyvä apu ja he syöttivät alussa meille perustietoja. Saimme heiltä myös tiedon, että mistä pystymme hommaamaan tarroihin sopivat printterit ja ohjelmistot. Meillä ei vielä silloin ollut olemassa kontakteja tai tietoa siitä, mistä tietoa saa, joten siitä oli meille iso apu, Kemppainen jatkaa.

Erinomaista asiakaspalvelua

Gollin käyttöönotto on yritykselle yksinkertaista, eikä se vaadi erityistä tietoteknistä osaamista tai toiminnanohjaus -järjestelmiä. Palvelusta peritään kuukausimaksu. Lisäksi se vaatii yritykseltä joitakin hankintoja, pääasiassa tarrojen tulostukseen sopivat printterit.

– Suurin investointi oli jämerän tulostimen osto, joka tekee hyvää jälkeä. Se tekee kolme viivakoodia, joita luetaan koneellisesti ja joiden tulee olla sään ja käsittelyn kestäviä, Hakala kertoo.

Hakala kehaisee, että järjestelmän avulla pieni tavarantoimittaja voi luottaa siihen, että käytössä on kriteerit täyttävä ja ajanmukainen järjestelmä. Kaikki yrittäjät kehuvat saamaansa asiakaspalvelua.

Eniten yrittäjät ovat hyötyneet järjestelmän näppäryydestä, kun yhdellä kerralla voi lähettää tilauksia keräykseen ja mahdollisesti jopa kuljetusliikkeeseen. Toiveissa heillä on, että jatkossa laskutuskin hoituisi pilvipalvelun kautta.

Kirjoittaja
Saara Kärki
Freelance-toimittaja
saara.karki@pp1.inet.fi