Kotileipomon kokemuksia yhteistyöstä Foodservice-tukun kanssa

Yhteistyö Foodservice-tukun kanssa on mahdollistanut 30 vuotta toimineen kotileipomon toiminnan kehittämisen yrittäjien elämäntilanteeseen sopivalla tavalla. Yöleipominen on jäänyt, kun valikoimaa on keskitetty muutamaan, tukkuun toimitettavaan pakastettuun tuotteeseen. Ratkaisu on lisännyt työn ennustettavuutta, ja investointejakin on uskallettu tehdä. Perustana on vahva usko omaan tuotteeseen.

Varkautelaisen Kotileipomo Kaivonurmen yhteistyö Foodservice-tukku Kespron kanssa alkoi viime keväänä lähiruokamessuilla Kuopiossa. Rukiisia, kiviarinauunissa paistettuja riisipiirakoita maistettuaan Kespron edustajat halusivat ne valikoimaansa. Piirakoiden lisäksi leipomo toimittaa tukkuun ryynirieskaa.

Aktiivista yhteistyötä

Yhteydenpidosta, tilauskäytännöistä ja logistiikasta leipomo sopi joustavasti Kespron Kuopion tukun kanssa. Asiat hoituvat sähköpostilla ja puhelimella. Yrittäjä Rauni Kaivonurmi pitää aktiivisesti yhteyttä tukkuun, ja tukku voi asiakkaiden toiveesta tiedustella nopeitakin toimituksia. Logistiikassa yhdistettiin leipomon aiemmin käyttämiä ja Kespron kuljetuksia.

Tukun tarjoamia tilaisuuksia asiakkaiden tapaamiseen ja tuotteiden maistattamiseen on käytetty mielellään hyväksi. Tapahtumista on tullut uusia asiakkaita ja yhteistyömahdollisuuksia Kespron muidenkin aluetukkujen suuntaan: yhteistyö Joensuun tukun kanssa on jo alkanut.

Yhteistyö rohkaisi investoimaan

Leipomo toimittaa piirakat Kesprolle paistettuina ja pakastettuina. Rukiisen piirakan paistossa on niksinsä ja jokaisella asiakkaalla omanlaisensa uuni. Asiakkaat toivovatkin saavansa piirakat leipomon itsensä paistamana parhaan maun ja tasaisen laadun varmistamiseksi.

Alkuvaiheessa haettiin yhdessä asiakkaiden ja tukun kanssa sopivaa pakkauskokoa. Asiakkaat toivoivat pieniä eriä, joilla he voivat testata tuotteen menekkiä. Piirakat oli ennen pakattu suuriin eriin, joten pieniä eriä varten hankittiin uusi pakkauskone. Pakkaus työllistää nyt vähän enemmän, mutta menekkikin on parempi. Pakasteisiin keskittyminen merkitsi myös pakastetilojen laajennusta, mikä mahdollisti samalla paremman sesonkeihin varautumisen.

Yrittäjille sopiva ratkaisu

Vuonna 1987 kotileipomon perustanut yrittäjäpariskunta on kehittänyt toimintaa nykyiseen elämäntilanteeseensa sopivalla tavalla. Yhteistyö Kespron kanssa on mahdollistanut keskittymisen pääasiassa muutamaan pakastettuun tuotteeseen. Töitä voi tehdä tasaiseen tahtiin, eikä kovia kiireaikoja tule, vaikka tukun rinnalla on edelleen muitakin myyntikanavia. Yöleipominen on jäänyt, eikä vuodenvaihteen lomaa ja yrityksen paperihommia tehdä enää töiden puristuksessa.

Olennaisinta on itse tuote ja sen erottuminen tukun laajasta valikoimasta. Hyväkin tuote vaatii yrityksen omaa panosta markkinoinnissa ja tiedonkulussa. Kaivonurmi kannustaa muitakin yrityksiä yhteistyöhön Foodservice-tukun ja ammattikeittiöasiakkaiden kanssa ja rohkeuteen tuotteiden esilletuonnissa: ”Pitää rohkeasti yrittää ja uskoa omaan tuotteeseen, että se on hyvä. Kun tekee hyvää, niin asiakaskin tykkää.”

Kirjoittaja: Satu Massa
Kuva: Kotileipomo Kaivonurmi

Juttu julkaistu Aitoja makuja lehdessä 1/2017